HELP! MIJN LICHAAM ZIT STROP.

Gepubliceerd op 23 augustus 2021 om 14:21

Ik wil dat mijn lichaam zo lang mogelijk mee kan, zodat ik kan doen & laten, gaan & staan waar ik wil.

Comfortabel oud worden dus. 

Mijn grote angst is altijd geweest: op een gegeven moment niet meer te kunnen bewegen. En neen, ik heb niet de ambitie om op mijn 70ste een marathon te lopen. Maar ik heb het hier over vlot functioneren in het dagelijks leven. Leuke dingen blijven doen. Liefst zonder pijn.

 

En ja, ik prijs me gelukkig dat ik geen ernstige gezondheidsproblemen heb. Maar mijn lichaam heeft me ook al in de steek gelaten waarbij ik een periode futloos was, niet kon blijven zitten van de pijn en totaal geen kracht had. Om niet te spreken van mijn moraal & emoties... frustraties, angst, onzekerheid en nog veel meer.

 

Ik heb toen even op de pauzeknop moeten drukken om mijn lichaam rust te gunnen. Yin & restorative yoga in de meest zachte vorm hebben me ‘gered’. Alsook mijn dagelijkse wandelingen. En het geduld van mijn partner.

Na meer dan 6 maanden vond ik eindelijk de energie om ook langzaamaan weer kracht op te bouwen. In heb begin met korte yogaflows van slechts 10minuten en oefeningen met gewichtjes. Nu mag het al wat langer en zwaarder. Maar altijd zonder forceren! Ik hoef niet altijd verder & meer. Ik luister heel bewust naar mijn lichaam en behandel het met respect, zachtheid & liefde.

 

Natuurlijk voelt mijn lichaam niet meer zoals toen ik 20 was! Maar daar kan ik mee leven.

Ik beweeg dagelijks (ik wandel, fiets en doe yoga) maar pas mijn activiteiten aan aan hoe mijn lichaam die dag voelt en waar het nood aan heeft.

Mijn yoga sessies zien & voelen heel anders dan voorheen. Maar het voelt altijd goed. 

 

Dat is net het fijne van yoga. Hoe meer je het doet, hoe bewuster je wordt van & vertrouwd geraakt met je lichaam en je leert hoe je je yoga practice kan aanpassen.

Pauzeer, voel en adem.

 

Vecht je tegen je lichaam, heb je pijn, zijn je bewegingen beperkt, voel je ongemak… ook voor jou is er een manier om yoga te doen. Zachte yoga oefeningen, bewuste ontspanning en mindfulness helpen je met pijn om te gaan en je beter te voelen.

 

Gebruik de muur of een stoel als je last hebt van je rug of niet meer makkelijk op de grond kan zitten. Ga trager. Neem de tijd. Omarm wat verandert.

 

Yoga is echt niet alleen voor jonge, slanke, fitte mensen! Kijk naar mij (ik ben 58,5 wanneer ik dit schrijf). Lees de testimonials en zet ook de stap naar een gezondere, fittere & mobielere versie van jezelf.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.